Photoshop

Har suttit och youtubat "redigeringsfilmer" idag. Sjukt vad man retuscherar bilder i media egentligen. Tanken slog mig: Varför får man retuschera bilder till reklam mm, men inte dopa sig i en idrottstävling? Ok, att dopa sig är farligt. Men alla små tjejer med dåligt självförtroende och människor som svälter sig och har ätstörningar är väll ett bevis på att även retuscherade bilder är farligt? Dopning får människor att prestera bättre vid tävlingar, retuscherade bilder får människor att se bättre ut på bild. Resultatet blir bättre, men vägen dit är att "fuska", det är fejk. Är man dopad är man inte äkta, är man retuscherad är man inte heller äkta. Dock stöter man bort alla som är dopade och alla som är icke-retuscherade. Retuscherat måste allting vara.


Dove Evolution:




Den här reklamen gillar jag!



Det dryga när man ser sådana där dom syftet är typ: skit enkelt att göra en ful person snygg, så finns det alltid massa folk som kommenterar (tonårstjejer): Gud vad duktig du är, Åh hur gör man, jag vill också lära mig. Berätta, kan du redigera en bild åt mig? (ja dom vill lära sig hur man retuscherar bilder, så dem kan göra sig själva smala, snygga, acne fria mm, så de kan lägga ut snygga bilder av sig själva på internet. Bilder som puckade tonårsgrabbar kan kolla på för att sedan säga sliskiga kommentarer till tjejerna, så tjejerna känner sig eftertraktade)


Efter ha sett dom här filmerna fick jag lite lust att pröva på att redigera jag med, är inte bra på photoshop dock så gjorde bara det enklaste:


1. Den oretuscherade bilden jag utgick ifrån.


2. Tog bort födelsemärken, bytte färg på ögon och hår, fixade lite på ögonbrynen, fyllde i ögonfransarna, tog bort hår i pannan, ritade till lite överläpp och fyllde i läpparna. 


3. Ny färg på ögonbrynen, ändrde färg och ljusstyrka på bilden.

Även det jag gjorde var bus enkelt och gick snabbt att göra, tycker jag ändå att jag kom ganska långt från orginalet. Fine, man redigerar och retuscherar för att få snyggare bilder. Okej att ta bort en finne och fixa till lite. Men den idag fixar man ju inte till "lite" direkt. Det är inte okej att förlänga ben, förstora ögon, fylla ut läppar och fixa om näsor, anledningen att man gör det måste ju vara för att man inte har en "perfekt modell" och anledingen till att man inte har en "perfekt" modell måste ju vara för att det finns ingen som fyller kraven som samhället kräver. Varför ska vi eftersträva något som vi inte kan eller borde vara. Varför har vi ideal som är omöjligt att uppnå?
 

Kommentarer
Postat av: Andréa

Jag tycker det är rätt logiskt, även om det är hemskt. För att det är som du säger, att idealet kan ju ingen nå upp till, men det är ju därför man har det tuep! För man ser en schampooreklam och tänker: Men, det där hemskt svåruppnåliga idealsbilden kan inte jag nå upp till. Men, kanske om jag köper det där schampoot! Men, om det däremot stått en helt normal person och sagt : jag använder det här schampoot. Så hade ju ingen troligtvis tänkt: men, jag får sådär perfekt hår om jag använder det schampoot (ah, för personen i reklamen som använder schampoot har helt rufsigt hår) o.s.v. På produkter. Se hur snäll hemmafru den där kvinnan med damsugaren är - om jag använder den damsugaren så tycker jag också det är roligt att stanna hemma jämt och sköta min man!

2010-01-14 @ 02:07:28
Postat av: Anna

Jo det är ju så, ideal är ideal för de är svåra/ omöjliga att uppnå, men det känns ju lite oschysst med - använd det här schampot så får du fint hår som jag (det kan du aldrig få, använd massa produkter, låt en hollywood frisör stylea, låt sedan elit person redigera bilden!)

2010-01-14 @ 12:17:54
Postat av: Liisaa

Jajomän du har så sant i det du säger Annis! Det är tråkigt att det ska vara sådär. :/



Men du jag tänkte på det du skrev om Sherlock holms och du har en poäng. Men jag tyckte att det var lite coolt för han ska ju som karakrät vara lite så och tänka flera steg i förväg. Ha koll på alla detaljer osv. :) Men filmen i sin helhet äslkade jag. Rååbra.

2010-01-14 @ 23:40:28
URL: http://rodbettan.blogg.se/
Postat av: Anna

Jo det är ju coolt att han tänker i förväg och räknar ut varje move och hur resultatet kommer bli;) lite obehagligt att han räknar ut hur han ska typ bryta nacken av folk bara, iof försöker typ alla döda varandra i filmen.

2010-01-15 @ 17:16:20
Postat av: Anonym

Anledningen är inte att samhället ställer för stora krav, utan att konkurrensen mellan vackra människor är för stor. Det enda sättet att göra supermodell A snyggare än supermodell B, är genom redigering. Och anledningen är lika självklart som att man väljer det snyggaste äpplet för äppeljuicen eller den snöigaste nerfarten för skidkatalogen. Konsumenterna väljer det bästa bland de alternativ som ges. Och i ett öppet konsumentsamhälle där alla som vill, får sälja sin produkt, kommer konkurrens alltid att finnas. Alla bilder retuscheras, mat, byggnader, landskap, produkter och människor, spelar ingen roll.

Det bästa säljer, Det bästa måste vara perfektion. Dessutom, är det väl smink och kläder till tjejer där modellerna blir mest retuscherade. Och om brudarna hade brytt sig, hade dom uppenbarligen inte köpt produkterna som visas.

Uppenbarligen gör du en höna av en fjäder.

2010-01-19 @ 17:51:19
Postat av: dask

haha, HÖNA!!

2010-01-19 @ 18:14:09
Postat av: Anna

ja klart man tar det snyggaste äpplet. ja klart man redigerar alla bilder, har inte påstått något annat. Men det var väll inte helt det jag skrev om.. så varför får man inte dopa sig - man vill väll se den som hoppar högst?

2010-01-20 @ 16:27:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0