Småprat på jobbet

En ny arbetskollega skulle små prata med mig och en boende på ålderdomshemmet och valde ämnet idrott, eftersom den boende är sport (på TV:N) intresserad.

Min arbetskollega: de ser så fånigt ut på TV:n när flickorna spelar fotboll och hockey.

Jag sa ingenting.

Men jag tänkte: "hahah det säger du till mig, du valde verkligen rätt person att prata med! det är uppenbarligen att du inte känner mig". Och så tänkte jag: ja har själv suttit och funderat på om det ser töntigare ut när tjejer idrottar, hmm ja kanske ibland. Varför ser det töntigt ut när tjejer spelar hockey? hej hallå föreställningar och normer om kön. Det ser fortfarande konstigt ut när tjejer utför manliga idrotter. precis som att det ser konstigt ut när killar är sminkade eller har på sig tjejkläder. ja tjejer ska göra "manliga" saker, men inte fn vill killar trängas i kjol och högklackat för det.. den manliga normen är den postivia.

Det hade varit skönt och besvarat min kollegas påstående med samband, strukturer och föreställningar & normer om kön. men nä.

jag är tyst.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0