Ingen är perfekt

I dag var det avslutningsträff för kvinnojourens studiecirkel. Känns trist att det är slut men samtidigt spännande att vi nu äntligen ska få börja angagera oss i kvinnojouren! Jag skrev på intresselistan för både helgjouren, torsdagsgruppen och tjejjouren. Hur ska jag hinna?

Jag passade även på att ta ett litet häfte om Härskartekniker när jag var på jouren. Efter lite läsning inser jag att även jag själv använder mig av härskartekniker. Jag gör det dock omedvetet. Jag använder mig av dubbelbestraffning, förlöjligande samt påförande av skuld och skam.


Enligt informationshäftet gör jag det för att behålla samt visa min maktposition. (jag har alltså en maktpositon över en eller flera människor i min närvaro) Jag kämpar för att inte bli underordnad, vilket leder till att jag istället förtrycker andra? Jag vet att jag ibland trycker ner killar pga att killar övervägande strukturellt är överordnade kvinnor. De härskartekniker som vanligtvis män använder på kvinnor, använder jag på män. Jag är iallfall medveten om att jag gör det felet och vill förändra mig. Vägen till jämlikhet är svår.

Know your rights



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0