Mer än hälften av alla kvinnor har utsatts för sexuellt våld

Enligt Slagen dam har var annan kvinna i sverige blivit utsatt för våld av en man.(http://www.brottsoffermyndigheten.se/default.asp?id=1852) Våld är mer en slag. Våld kan vara psykiskt, fysiskt eller sexuellt, det kan vara en viskning i örat eller en klapp på rumpan. Såg detta inlägg hos Hanna Fridén.

"fina hanna, ikväll när jag gick hem cyklade en kille förbi och grabbade ett ordentligt tag om min rumpa, tryckte till några gånger och cyklade sen obekymrat vidare. kvar stod jag lätt chockad och jävligt äcklad o ledsen och ville skjuta honom i nacken, jag kände mig så fin i tyllkjol och glittriga strumpbyxor och lyssnade på love will tear us apart som jag alltid gör när jag vill låtsas som att jag är med i en film och gatorna är tomma. skriver det här till dig bara för att du nog förstår. jag känner mig tom, gång efter gång ska sånt här ske och jag går och lägger mig, fast inte ensam det där sitter kvar alltid på hela kroppen. måste nog be om ursäkt att jag väller ur mig mitt här. ibland behöver man bara en som stryker en över håret och säger att allt blir nog bra tillslut vem det än må vara."

- Eva


Patriarkatet i sverige 2010. Ett uttryck av mäns våld mot kvinnor. Det snälla killar kanske inte vet att det finns en hel del andra killar som har gett sig själva tilllåtelsen och makten att utnyttja kvinnors kroppar. Även om 95% av alla killar är "snälla killar" (de som inte använder våld mot kvinnor) så stöter 50% av alla tjejer någongång under sitt liv på en av de här 5% killarna.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0