Pappa mot sin vilja

Efter debatten i kvällsöppet om att bli pappa mot sin vilja går diskussionen här hurvida kvinnor har för mycket makt när det gäller barnafödande.

S
å nu har tydligen kvinnor för mycket makt? Jag förstår killar som blir pappor mot sin vilja. Det är orättvist att inte kunna bestämma. Men under hela historien har kvinnor blivit mammor mot sin vilja. Hade det varit killar som var gravida så hade ingen brytt sig om "mammor som blev föräldrar mot sin vilja". Det behövs ändå två för att göra ett barn så jag förstår inte 100% diskussionen. Tjejer lär sig från början att de måste skydda sig för att inte bli gravida. Får inte killar lära sig det? Kanske dags att börja bry sig. Det handlar om kvinnors kroppar, och vi ifrågasätter om kvinnor verkligen ska få ha så mycket makt om sina egna kroppar. Rätten att bestämma om graviditeten kanske även ger makt över pappans liv, men ärligt. Folk som inte vill bli föräldrar har väll inte oskyddat sex? Eller tjejer som inte vill bli gravida har inte det, och om de har det så har det rätten att göra abort. Har man sex får man räkna med konsekvenser. Killar som inte vill bli "gravida" har ingen makt för det handlar inte om deras kropp. Det handlar om deras gener som de har gett bort. Alla killar som inte vill bli föräldrar mot sin vilja borde lära sig att tänka till. Preventivmedel idag handlar mest om att "tjejen ska skydda sig från att bli gravid", men helt klart behöver killar skydda sig från att inte bli oönskade pappor. P-piller för män anyone?


Kommentarer
Postat av: Candy

P-piller för män vore nog en bra idé. Jag menar, p-piller för kvinnor är ju inte 100% säkert det heller och om en kvinna inte vill bli gravid men ändå råkar bli det trots att hon skyddat sig, kanske hon inte vill göra abort? Jag skulle nog aldrig klara av att göra en abort! Aldrig att jag skulle genomgå det bara för att en man tyckte att han inte ville bli pappa ofrivilligt. Det handlar ju om min kropp. Så p-piller för män vore nog bra om det utvecklades. Så att ansvaret kan ligga lika mycket hos dem.



Men jag förstår inte riktigt meningen:



"Så nu har tydligen kvinnor för mycket makt? Jag förstår killar som blir pappor mot sin vilja. Det är orättvist att inte kunna bestämma. Men under hela historien har kvinnor blivit mammor mot sin vilja."



Menar du att det bara är bra att män "blir gravida" mot sin vilja och att kvinnor ska ha mer makt än män, bara för att vi genom historien varit underordnade? Du kanske inte menar så men jag är van vid att diskutera med många feminister som verkar vilja straffa nutida män för dåtida mäns felsteg, och ha mer makt än männen bara för att "jämna ut"... =O själv tycker jag inte att det är jämställt det heller, då kommer det bara att fortsätta så här i evighet, som en jävla kamp mellan könen. Jag är för jämställdhet på allvar. =)

2010-02-07 @ 18:30:08
URL: http://www.eye-candy.se
Postat av: Anna

Innan abort och preventivmedel så har kvinnor blivit gravida mot sin vilja menar jag. I dagens sverige har vi ju löst det. Jag tycker helt klart kvinnan ska ha makten över sin kropp att bestämma att behålla barnet eller inte. Jag vill ha jämställdhet inte ett matriarkat. Jag tycker att P-piller för män är en lösning på problemet, att killen tar makten att kunna skydda sig från att bli gravid, precis som tjejer har behövt göra!

2010-02-08 @ 17:50:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0