Jämställda män blir gifta

Läste på aftonbladet att en studie visar att i länder där männen oftare hjälper till med hushållsarbete är äktenskap vanligare. Kan väll stämma. I "jämställda Sverige" är äktenskap det normala civilståndet, och i Italien är ju födseltalen låga eftersom kvinnor inte vill bilda familj - eftersom de då måste bli hemmafruar och bli ekonomiskt beroende av sina män. Jag skulle nog inte vara lika intresserad av ett ingå ett äktenskap om det innebar att jag ska diska, tvätta och städa efter min man. Iof visade en undersökning från 1998, isamband med kvinnomaktutredningen att den enda gången en man och en kvinna gjorde lika mycket hemmaarbete var när kvinnan arbetade heltid och mannen var arbetslös. Ett äktenskap i Sverige idag innebär visserligen att kvinnan ska göra mycket obetalt arbete, men det innebär även att mannen ska hjälpa till. I vissa andra länder innebär äktenskapet att kvinnan ska städa och mannen ska se tv.
http://www.aftonbladet.se/wendela/relationer/article5627509.ab

Kommentarer
Postat av: Andréa

Oh, intressant! Tummen upp, om sånt fanns på bloggar ;P

2010-01-09 @ 01:30:45
Postat av: Anna

Nu finns det väll på bloggar eller? hah ja varför finns det inte fler bloggar som mina, jag skriver ju om det jag tycker är intressant - alltså det jag vill läsa om, men inte så intressant att läsa det man själv skriver - det vet man ju redan:P

2010-01-09 @ 01:44:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0