Killar ligger med tjejer för att få killar

Hörde en intervju med Michael Kimmel på radion idag. Har väll inte så stor koll på honom egentligen men vet iallfall att han är en av världens främsta maskulinitetsforskare och forskar om varför grabbar beter sig som dem gör. I Kimmels nya bok Guyland visar forskningen det rubriken säger. Killar har sex med tjejer för att få status av killar. Egentligen handlar hela livet om att få status av killar, för så väl tjejer och killar. Killar vill köra snabba bilar, ha sex med många tjejer och slåss för det är manligt, de ska bevisa sin manlighet och så de slipper bli kallade bög och fjolla. Killar vill ha muskler för tjejerna, killar vill ha muskler för att visa andra män, killar vill ha muskler för att ragga tjejer, så de kan visa andra män att de kan få brudar. Ganska uppenbart.

Även om tjejer bara ska va snygga och slyna sig för män, så tror jag ändå att det är samma sak bland brudar. Tjejer gör sig lika snygga om de ska hänga med tjejkompisarna eller om de ska hänga med killar. Bland tjejer är det kul att ha snygga skor eller en fin tröja. För tjejer ger varandra beröm för sådana saker. Det är inte lika ofta en kille släpper kommentaren: Men gud va snygga skor! Om han inte ens tittar på dina skor, är det väll inte värt att ha ett par snygga. Tjejer klär upp sig för tjejer. Även om tjejer får status av män, så betyder de andra brudarnas åsikt mycket. Kanske för att tjejer ska "finnas till" för alla. De ska tycka om och vara omtyckta.

Det här med att behöva bevisa sin manlighet för andra män får mig att känna lite: skönt att man tjej. Vilket för mig in på en annan tanke. Igår när jag och Björn sappade förbi Married with kids:

Peggy till Marcy:
God bless us!
Marcy: He did, he made us women!



  Bild: Nina Hemmingsson - Jag är din flickvän nu.


Kommentarer
Postat av: Andréa

True, true. Vad skulle de annars säga när de snackar med varandra om vilka de får ligga med?

Tuep1: Hur gåre för dig med den där hottien, har ni kommit third base än?

typ2: Nej, alltså vi tare lugnt.

Alla: är du typ bög eller?

Typ1: Ah, jag kirrade iallafall en tjej i helgen. Fast iofs är ju det hrä lite fördomssnacket också... Ibland är det typ:

typ2: Vi tare lugnt.

typ1: Aha, så du satsar?

typ2: Vet inte än.

Typ1: Coolt. Jag träffade en tjej jag hade en intressant konversation med i helgen iallfall. Jag tror hon kanske är intresserad av mig också.

Fast iofs ska jag inte säga något. Jag är inte inne i killarnas omklädningsrum. Vilket fick mig att tänka på en låt från Melody club (I should sleep not listen to music. Whatevah)

2010-01-14 @ 02:16:36
Postat av: Anna

Haha precis, killar får ju inte snacka känslor lite mer manligt att snacka ah "het tjej". Fast många killar pratar nog inte alls om sådant heller ;) de är bara med varandra och är manliga utan tjejer. (= de pratar typ inte alls) Du tänker på den där boys in the girlsroom låten;) Tycker iof inte den är så bra.

2010-01-14 @ 12:15:27
Postat av: Rebecca

Ja visst var den lite läskig! :)



Fin hårfärg du har! Hur går pluggandet på universitetet?

2010-01-15 @ 13:14:09
URL: http://rebbsblogg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0