Shopping och Filmkväll

Det är svårt att lära gammla hundar sitta
Gårdagen började med att jag, mor och far skulle besöka Media Markt, för första gången och köpa en radio till köket. Alla vet redan hur det kommer vara: Pappa kör bilen, mamma sitter brevid, och jag där bak. Eftersom min far är lite seg av sig, var jag och mamma klara först och stod ute och väntade på chauffören. 

Jag: Mamma, kan inte du köra? (iof kan lika gärna jag köra, men jag är lat och orkar inte, vill bara inte att pappa ska köra som alltid!)

Mamma: Nä men pappa får köra. Han kör ju så sällan.

Jag: Så säger du alltid. Alltid när pappa är med i bilen är det han som kör. Varför är det så? Ja iof klagar pappa bara när vi kör..

Mamma: Ja han gör ju det.

Jag: Men vi måste stå emot det! Han ska inte vara familjens överhuvud.

Mamma tar nyckeln och blir dagens chaufför. Jag sätter mig brevid henne i framsätet. Pappa kommer äntligen ut, snopen sätter han sig i baksätet: jaha ska ja sitta här ja. Har ni haft på bil värmen? Det känns ju inte, anna kan ta och kolla om den är varm.

Mamma förklarar att bilvärmen varit på. Jag förklarar att det är VARMT i bilen. Mamma förklarar att det är ju han själv som haft bagageluckan öppen.. Jag förklarar att han ska sitta tyst där bak och inte klaga massa. Pappa skojjar till det med: hehe kvinnor..

Nägra minuter senare: NÄ ni har gjort något, ni har rört nån knapp. KOLLA DÄR! har den där varit avstängd, ååh då blir det ju så luften bara cirkulerar runt, ta o tryck där anna, NEJ inte där där! Nähä, jaha, knappen var inte avständ.. Pappa inser att han har fel. Mamma berättar om hur mycket han klagade på hennes bilkörning när de bilade till Stockholm förra veckan. Pappa fullföljer med att använda härskarmetoden: förlöjligande.

Ja pappa kör alltid bilen. Kanske för det är traditionelt manligt. Den som är chaufför har makt. Klart vi inte vill köra när han bara klagar på oss.. Varför äre alltid gubbarna som ska köra och tanterna ska sitta brevid? varför är bilar en kill sak, när det ffs är vetenskapligt bevisat att kvinnor är bättre på köra bil.

Väl framme på Media Markt fick vi allafall med oss en radio och jag köpte mig en Ipod!



Ny radio!



Min nya favorit!


Filmkväll

Dagen avslutades med en film kväll hemma hos Andrea med Mikaela och Madelein. Vi såg bla filmen The Reader. Den var lite speciel. Att en film kan vara så söt och så äcklig på samma gång. Ja den handlar ju om en 15 åring som har en 30 årig älskarinna. Det är äckligt. Men det är fint.

Det vi disskuterade under kvällen: Vi gillar inte åldersskillnader, det är konstigt. Ja iallafall i yngre åldrar. en 15 åring är inte vuxen och har knappt börjat sin utbildning, en 30 åring är vuxen och redan klar med sin utbildning. Det är helt olika stadium på livet, sett från att man ska leva ihop. Men som älskare kanske det är okej, även om det är lite äckligt, ändå. Sex är väll samma sak oavsätt ålder?

Vi pratade även om att om det hade varit en 15 årig tjej, och en 30 årig man hade alla tyckt det var pedofili och att mannen utnyttjade tjejen sexuellt. En 15 årig kille kan bli upplärd av en äldre älskarinna, en 15 årig tjej blir utnyttjad om har en äldre älskare. Eller rättare sagt äldre män våldtar, äldre kvinnor gör det inte, unga pojkar vill ha sex, det vill inte unga flickor.

Bilder från Andrea:




Andreas affisch från Sneställt.


Hittade en artikel i Femina som handlade om jämställdhet och arbetsmarknaden:



Sverige har en av världens mest könsuppdelade arbetsmarknader



De mest jämställda yrkena: Revisor, journalist, författare, kock..


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0