Vi skapar skillnader med hår



Den här nyheten har varit i både expressen på på msn. En kvinnlig skådespelare med orakade ben! På msn hade de till och med en omröstning om det var okej med hårigaben på gala. 50% svarade: självklart, man bestämmer själv om man vill raka sig eller inte, medan resten av de 50% svarade: Nej hon ser ut som en karl!

Att det är så ovanligt med en kvinna med orakade ben. Men tjejer har ju faktiskt hår på benen, precis som killar, tills de rakar bort det. Hur kan det då vara okvinnligt att ha hår på benen, vi föds ju med det? Tjejer har hår på benen.

Funderade vidare lite på det hära. Mannen är norm och ska vara manlig, medan kvinnan ska vara kvinnlig. Kvinnlig är man genom att ha långt hår, sminka sig, noppa ögonbrynen, raka benen, armhålorna, måla naglarna mm. Mycket med "kvinnligheten" handlar alltså om att göra om sig för att komma så långt bort från det manliga (och så man egentligen ser ut). Medan männen behåller kvar sitt kroppshår och skiter i att sminka sig samt istället klipper håret och försöker bygga muskler. Vi skapar en skillnad mellan män och kvinnors utseende helt enkelt.

Kommentarer
Postat av: karoline

men hallå, vad är det med folk? klart man själv väljer hur ens ben ser ut! jag rakar typ aldrig benen på vintern, o jag inte hade ljusa fjuniga hår så skulle mina ben också så ut sådär, haha! tycker din blogg rockar annna! ;)

2010-01-28 @ 22:08:49
URL: http://karolineropponen.blogg.se/
Postat av: isabella

Bra skrivet!

jag blev jätteupprörd när jag läste det där på aftonbladet. Att folk ens gör en grej av att hon inte hade rakade ben visar ju bara vilken utseendefixerad värld vi lever i. Jag tycker hon var så himla cool som gick emot könsnormerna! Hoppas hon fortsätter med det trots alla negativa åsikter.

2010-01-29 @ 16:08:12
URL: http://nannyboo.blogg.se/
Postat av: Anna

ja hon är riktigt cool! Alla tjejer har hår på benen, men ändå är det så himla jobbigt att visa sina ben om de är orakade! Jag skäms nästan för mig själv om jag har håriga ben typ: men guud så här håriga ben kan väll inte en tjej ha, måste ju vara något fel.. >.<

2010-01-29 @ 16:50:53
Postat av: Candy

Om jag inte minns helt fel har kvinnor dessutom ungefär lika utvecklat hår på ben och armar som män har. Det är väl bara magar etc. som skiljer sig åt, dvs. att kvinnor rent generellt bara har fjun där medan män kan ha rejäla mattor?



Så det bör ju inte anses som något onaturligt eller okvinnligt att en kvinna har håriga ben. Märkligt det där. En gång sade min pojkvän till mig att han tyckte det skulle vara okvinnligt om jag hade håriga ben, jag blev assur och slutade raka mig bara i protest. >_< kanske barnsligt, men vad fan. och sen när jag slutade raka mig insåg jag hur skönt det var att inte raka mig regelbundet, så nu gör jag det en gång varannan månad kanske när jag känner att jag vill ha lena ben.

2010-02-07 @ 18:39:22
URL: http://www.eye-candy.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0