Veckorevyn

Bläddrade igenom Veckorevyn igår på Hemköp. Blev riktigt förvånad att tjejtidningar som Veckorevyn, som i vanliga fall skriver om "så blir du bäst i sängen" och "bli bikini snygg" hade ett repotage om Kvinnliga förebilder genom historien. De tog bland annat upp viktiga feminister som Mary Wollstonecraft och Fredrika Bremer och hur de kämpat för kvinnliga rättigheter. Desutom hade VR gjort en tidslinje med alla viktiga årtal inom historien för kvinnors rättvisa.

Sjukt bra att en tidning som VR utnyttjar sin makt till att lära ungatjejer lite vett om sin histora! Kvinnlig rösträtt har inte alltid varit självklart och hustrumisshandel har inte alltid varit olagligt.

Spanade in VR hemsida och mellan frågespalter med patrikalafunderingar i stil med "min kille vill att jag ska få fontänorgasm, hur gör jag för att få det?" hittade jag en namninsamling. 

Veckorevyn för en kamp mot sundare kvinnoideal. VR tycker att det behövs mer variation av hur kvinnors kroppar framställs i massmedia. Det tyck jag med.  Tycker du också det? Isåfall skriv på ditt namn här

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0